Deținuții persecutați politic cer dreptate! Se solicită eliminarea dărilor absurde!

37

@ Reprezentanta Grupului de inițiativă a foștilor persecutați politic pentru respectarea drepturilor victimelor comunismului a avut o întâlnire cu reprezentanta Casei de Pensii în cadrul medierii inițiate pentru a clarifica aplicarea DL118/1990 și impactul Legii 141/2025 asupra indemnizațiilor și pensiilor beneficiarilor, precum și pentru a solicita eliminarea CASS perceputa din indemnizațiile reparatorii

Reprezentanta Grupului de inițiativă a foștilor persecutați politic pentru respectarea drepturilor victimelor comunismului a avut o întâlnire cu reprezentanta Casei de Pensii în cadrul medierii inițiate pentru a clarifica aplicarea DL118/1990 și impactul Legii 141/2025 asupra indemnizațiilor și pensiilor beneficiarilor, precum și pentru a solicita eliminarea CASS perceputa din indemnizațiile reparatorii. În cadrul discuției, s-au semnalat următoarele aspecte: 1. Indemnizațiile prevăzute de DL118/1990 nu numai că sunt reparatorii, ci sunt și declarate neimpozabile în legea specială (art. 7 al DL118/1990, republicat 2020).

2. Aplicarea CASS pe sume neimpozabile este ilegală și contravine principiului protecției dreptului de proprietate, recunoscut inclusiv de jurisprudența CEDO. 3. În plus, prin art. 8 al DL118/1990, republicat 2020, se stipuleaza gratuitatea asistenței medicale. Această gratuitate își pierde fundamentul juridic prin obligarea beneficiarilor la plata CASS. 4.Reprezentanta Casei de Pensii a ținut să precizeze că DL118/1990, republicat 2020, trebuie aplicat coroborat cu Codul Fiscal, deci și cu Legea 141/2025 care îl modifică cu privire la CASS. Reprezentanta Grupului de inițiativă a nuanțat că pot fi coroborate doar prevederile legii generale (Codul Fiscal, Legea nr. 141/2025) care accentuează sau îmbunătățesc prevederile legii speciale (DL118/1990, republicat 2020), nu și cele care le restrâng. Principiul lex specialis derogat legi generali, consacrat de art. 2 alin. (2) Cod civil, statuează că legea specială prevalează asupra legii generale.

Ce a mai fost discutat

5. Reprezentanta Grupului a subliniat că, așa cum niciunui cetățean nu i se permite să achite rate „ciuntite” la bancă, nici Statului nu îi este permis să nu-și achite integral datoria față de destinele pe care le-a distrus. 6. Reprezentanta Casei de Pensii nu a oferit un răspuns clar privind modul în care legea specială DL118/1990 este respectată de către aceasta instituție.

7. Reprezentanta Casei de Pensii a adus în discuție faptul că și mămicile aflate în concediu maternal au de suferit CASS, la care reprezentanta Grupului foștilor persecutați politic a intervenit, accentuând că dacă este necesara o protecție a lor care e temporară, cu atât mai mult este nevoie de protecție pentru acești foști persecutați politic ce au suferit torturi majore și o viață întreagă de suplicii. 8. Reprezentanta Grupului de inițiativă a amintit și petiția înaintată în octombrie 2023 către Ministerul Muncii și Casa de Pensii pentru inițierea unor îmbunătățiri ale DL118/1990, la care nu s-a primit niciun răspuns, precum și prorogarea de mai mult de două ori a Legii 154/2021, derivată din DL118/1990, republicat 2020.

Un răspuns al Avocatului Poporului

9. În cursul discuției, aceasta a mai precizat existența unui răspuns din 8 septembrie 2025 al Avocatului Poporului către o membră a Grupului de inițiativă, din care se desprind recomandări către Ministerul Muncii de a analiza situația și de a depune amendamente în Parlament pentru eliminarea CASS pentru beneficiarii DL118/1990, republicat 2020.
10. Reținerea CASS afectează puterea de cumpărare a beneficiarilor și, indirect, reduce veniturile la bugetul statului.

11. De asemenea, s-a arătat că, de la apariția DL118 și până astăzi, beneficiarii s-au confruntat cu refuzuri sau dificultăți privind acordarea unor drepturi prevăzute de lege (bilete de tratament balnear, gratuitatea abonamentelor telefonice, radio-TV, exceptarea de la plata impozitelor pe locuință sau autoturism, acordarea medicației gratuite). Mai recent, după aplicarea CASS pe indemnizație, unei beneficiare medicul de familie nu i-a mai acordat medicația gratuită, invocând efectele Legii 141/2025. Prin urmare, se poate considera că beneficiarii DL118/1990 au contribuit suficient, iar aplicarea CASS este nu doar nelegala, ci și excesivă. 12. Reprezentanta Grupului a atras atenția și asupra unor fenomene de denigrare și minimalizare a suferinței foștilor luptători anticomuniști, apărute de la o vreme în spațiul public. În acest context, a subliniat că măsuri fiscale precum aplicarea CASS nu fac decât să adâncească sentimentul de nedreptate și marginalizare al foștilor persecutați politic și poate ar fi mai nimerit ca CASS-ul să se aplice denigratorilor.

Care au fost concluziile

În concluzie, s-a reamintit faptul că respectarea integrală a drepturilor prevăzute de DL118/1990 este esențială pentru protejarea tuturor beneficiarilor: foști deținuți politici, copii ai acestora, urmașii celor uciși în lupta cu regimul opresiv, foști deportați și strămutați, precum și familiile lor, care au purtat consecințele persecuțiilor politice nu doar în detenție și exil, ci întreaga lor viață – și adesea chiar peste generații.

Discuția la Parlament va fi stabilită în urma înaintării unui memoriu. Tot in cadrul procesului de mediere, in data de 11 septembrie 2025, la ora 10, a fost transmisă către Ministerul Muncii adresa care solicita eliminarea CASS-lui de pe indemnizațiile beneficiarilor DL118/90 rep.2020 cu modificari si completari, însoțită de recomandarea Avocatului Poporului.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.