@ Cu numai câteva zile înainte de izbucnirea scandalului legat de moartea a 7 copii internați la ATI în Spitalul Sfânta Maria din Iași au murit după ce au fost infectați cu bacteria Serratia Marcescens, ca umare a unei anchete jurnalistice colegii de la publicația 7Iași, Curtea de Conturi a finalizat două rapoarte de control realizate după verificări efectuate la această unitate medicală @ Drama celor șapte copii răpuși de infecții nosocomiale se suprapune cu un alt scandal: Curtea de Conturi a scos la iveală un jaf bugetar și o administrare catastrofală a resurselor @ Prezentăm în exclusivitate
Un număr de 7 copii internați la ATI în Spitalul Sfânta Maria din Iași au murit după ce au fost infectați cu bacteria Serratia Marcescens iar un raport al Curții de Conturi arată că, în spatele acestei tragedii, se ascunde un management financiar dezastruos și risipă de fonduri publice. Astfel, s-au constatat nereguli până și la contractele privind asigurarea hranei pacienților. Pentru asigurarea hranei pacienților, aparținătorilor și medicilor de gardă, entitatea a încheiat în anul 2022 Acordul cadru nr. 359/05.01.2022 pentru servicii catering pentru o perioadăde 6 luni, începând cu data de 10.01.2021 până la 09.07.2022, cu o valoare minimă fara tva 331.893,9 lei și valoare maxima fără tva 1.991.363.4 lei (2.170.586,2 lei cu TVA). Prețul unitar al fiecărui meniu este conform alocației de hrana, la care se adaugă pret prestari servicii catering de 11 lei fără TVA. Au fost încheiate după aceea mai multe acte adiționale iar Curtea de Conturi a descoperit ‘’majorarea nejustificată, a prețului meniurilor’’. Valoarea majorată a prețului față de cea stabilită prin acordul contractual și achitată a fost de 322.835 lei. De asemene au fost achitate servicii de catering în afara unui contract. De exemplu, pentru luna august 2022, hrana a fost furnizată de același furnizor în lipsa unui alt angajament legal, fiind emise facturile nr. 43/31.08.2022 în valoare de 374.702,72 lei și 44/31.08.2022 în sumă de 21.309,35 lei în baza comenzilor zilnice semnate numai de asistentul coordonator. La fel în septembrie 2022 s-au plătit în același mod 92.118 lei pentru servicii de catering. Sintetizând, la capitolul privind fondurile utilizate pentru asigurarea hranei pacienților s-au constatat următoarele prejudicii: 322.835 lei reprezentând valoarea majorată a prețului și achitată către furnizor față de cea stabilită prin acordul contractual nr.359/05.01.2022; 92.118 lei reprezentând cheltuieli de servicii de catering acceptate la plată și achitate pentru perioada 01.09.2022-08.09.2022 în baza unui contract care nu era aferent acestei perioade; 60.682,81 lei reprezentând cheltuieli de catering acceptate la plată și plătite, aferente contractului subsecvent 1550/02.06.2022, fără a se întreprinde demersuri de clarificare, de identificare a cauzelor și împrejurărilor care au condus la angajarea acestor cheltuieli, având în vedere situația privind existența a două forme ale contractului dar cu valori diferite; 396.012,07 lei reprezentând cheltuieli de servicii de catering acceptate la plată și achitate pentru luna august 2022 pentru care nu exista un angajament legal valabil (contract de servicii/comandă).
Nereguli și la contractul de curățenie
S-a încheiat un contract de curățenie cu o firmă iar ulterior s-au efectuat plăți peste valoarea contractului de servicii. Astfel, inițial s-a încheiat un contract valoarea de 13.804 lei (aferentă suprafeței de 4.000 mp), dar s-a facturat suma de 51.758 lei aferentă suprafeței de 14.998 mp, astfel cum s-a facturat și decontat prin factura nr.5/13.02.2024. De asemenea, s-au decontat servicii de curățenie în valoare totală 8.949,87 lei care nu sunt confirmate a fi realizate.
Sporuri salariale în mod nejustificat
Deși tragedia celor 7 copii a scos la iveală incompetența celor care au gestionat spitalul, Curtea de Conturi a constatat că aceștia au încasat stimulente financiare importante. ‘’În anul 2023, s-a constatat, la nivelul eșantionului analizat, acordarea de drepturi salariale sub forma stimulentelor financiare în sumă de 37.800 lei (brut), unui număr de 2 salariați cu nerespectarea prevederilor art. 199 din Legea nr. 95/ 2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Conform bazei de date privind salariile angajaților în anul 2023, valoare stimulentelor financiare acordate a fost de 923.400 lei’’, se arată în raportul Curții de Conturi
Angajări fără respectarea Legii
Respectivele angajări s-au făcut prin transfer. ‘’La nivelul eșantionului analizat, s-a constatat că în anul 2023 ocuparea unor posturi vacante s-a efectuat prin transfer fără respectarea cadrului legal aplicabil: la Laborator de radiologie și imagistică medicală – 1 post de medic specialist; la Laborator de analize medicale – 1 post de medic primar. Valoarea cheltuielilor de personal întregistrate de entitate aferente contractelor de muncă nr.3/15.02.2023 și 21/22.05.2023 incheiate urmare transferurilor realizate, sunt în sumă de 264.766 lei’’, se mai arată în raportul Curții de Conturi.
Achiziții ilegale, fără licitație
S-a mai constatat efectuarea de achiziții directe de produse/servicii a căror valoare estimată cumulată depășește pragul valoric prevăzut de lege pentru atribuirea directă. Prin contractul de furnizare nr. 13076/09.05.2022 s-au achiziționat 20 calculatoare, 3 monitoare, 10 kituri tastaturi, 2 cititoare coduri de bara, 2 cititoare carduri și 4 imprimante, în valoare de 49.980 lei fără TVA, ca urmare a achizițiilor directe inițiate în catalogul electronic. La fel, prin contractul de furnizare nr. 15677/03.06.2022 s-au achiziționat 30 calculatoare, 40 monitoare, 40 kituri tastaturi, în valoare de 90.600 lei fără TVA, ca urmare a achizițiilor directe inițiate în catalogul electronic. Valoarea celor două contracte de achiziție directă de echipamente IT este de 140.580 lei. ‘’Întrucât scopul încheierii contractelor de mai sus, ce totalizează 140.580 lei fără TVA, îl reprezenta achiziția de echipamente IT, unitatea avea obligația determinării obiectului contractului și organizării unei proceduri de achiziție, ca urmare a depășirii pragului de 135.060 lei, sub care era permisă realizarea achizițiilor directe, prag prevăzut de art 7 alin 5 din Legea nr. 98/2016 a achizițiilor publice’’, se mai arată în raportul Curții de Conturi.
Nereguli similare s-au găsit și la contractul de furnizare nr. 36963/17.12.2021 pentru achiziționare 33 scaune vizitator, în valoare de 6.039 ei fără TVA; contractul de furnizare nr. 36937/16.12.2021 pentru achiziționare 16 dulapuri veselă, în valoare de 16.080 ei fără TVA; contractul de furnizare nr. 36936/16.12.2021 pentru achiziționare 7 mese 1,2×1 m si 54 birouri blat HPL, în valoare de 59.325 ei fără TVA; contractul de furnizare nr. 36935/16.12.2021 pentru achiziționare 169 scaune vizitator, 50 scaune taburet, 27 mese birou 120×100 cm, o masa blat 60×109 cm, o masa blat 50×160 cm, 22 dulapuri pentru curățenie, un dulap veselă, 6 dulapuri tip vestiar, si un birou tip U, în valoare de 75.492 ei fără TVA; De asemenea, au fost închiriate spații pentru dozatoare de sucuri și cafea dar spitalul nu a încasat în mod corect chiriile și utilitățile consummate de dispozitivele respective.
Constantin MAZILU