Drumarii ieseni protesteaza

0
164

Angajatii ieseni de la Directia Regionala de Drumuri si Poduri, membri ai Sindicatului salariatilor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) vor  participa marţi, 16 iulie 2019, în intervalul orar 10 – 13, la sediul Ministerului Transporturilor, la  un protest motivat de faptul că nici până la această data nu sunt demarate negocierile la Contractul Colectiv de Muncă. Revendicarile sindicatului sunt incluse in comunicatul de presa al carui continut il prezentam integral mai jos.

COMUNICAT DE PRESĂ

 

Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), reprezintă interesele a 4.800 de membri de sindicat, din totalul de aproximativ 7.000  de salariaţi ai companiei şi este singurul sindicat reprezentativ la nivel de unitate.

Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” va organiza marţi, 16 iulie 2019, în intervalul orar 10 – 13, la sediul Ministerului Transporturilor, un protest  faţă de faptul că nici până la această data nu sunt demarate negocierile la Contractul Colectiv de Muncă, motivat de lipsa unui buget de venituri şi cheltuieli aprobat.

Pe scurt, nemulţumirea noastră este legată de   modul de abordare a problematicii bugetului CNAIR (lipsa buget la aceasta data şi construcţie buget fără nici un fel de creşteri salariale şi tăieri posturi vacante).

 

  1. Contract colectiv de munca la nivel de unitate

Intre CNAIR şi Sindicat s-a încheiat Contractul Colectiv de Munca la nivel de unitate semnat şi înregistrat la ITM sub nr. 277/25.07.2018. Astfel, la data de 25.07.2019 acest contract încetează sa-şi producă efectele, iar negocierile ar fi trebuit sa înceapă cu 45 de zile înainte de expirarea CCM-ului.

Din cauza lipsei bugetului părţile contractului colectiv de munca nu au putut începe aceste negocieri.

 

  1. Buget CNAIR 2019

Din informaţiile primite de la CNAIR rezulta ca bugetul a plecat iniţial de la companie cu anumite creşteri salariale, a fost respins ulterior la aprobare de către celelalte ministere, iar acum a fost refăcut la solicitarea expresa a Ministerului Finanţelor Publice cu 0% creştere salarială.

Apreciem ca nu exista nici un justificare pentru ca bugetul CNAIR sa nu fie majorat şi pe componenta drepturi salariale, raportat la următoarele considerente:

  1. inflaţie iunie 2019

Conform INS, la luna iunie 2019 se înregistrează o inflaţie de 4,1%. In aceste condiţii, apreciem ca angajatorul este obligat sa renegocieze drepturile salariale pentru păstrarea puterii de cumpărare şi sa majoreze aceste drepturi cu un procent cel puţin egal cu inflaţia.

  1. efectuarea de lucrări de construcţie

In cadrul CNAIR se executa lucrări de reparaţii drumuri naţionale, aşternere mixtura asfaltica etc., lucrări specifice activităţii de construcţie. Prin OUG 114/2018 au fost introduse mai multe facilitaţi fiscale pentru salariaţii care lucrează in domeniul construcţiilor (salariu minim de 3000 lei, scutire impozit venit etc.).

Salariaţii CNAIR care lucrează in domeniul construcţiilor au un salariu de baza de maxim 2300 lei şi nu beneficiază de nici un fel de facilitate fiscala.

Apreciem ca pentru păstrarea unei forte de munca competente şi pentru evitarea migrării acesteia este nevoie ca şi salariile acestei categorii de salariaţi sa fie majorate pentru a acoperi măcar o parte din beneficiile aduse prin OUG nr.114/2018.

  1. posturi vacante muncitori

In cadrul CNAIR existau posturi vacante muncitori, iar acestea au fost eliminate in propunerea de buget. In aceste condiţii, suntem in situaţia in care nu s-ar mai putea angaja muncitori, daca compania doreşte sa lucreze mai mult in domeniul construcţiilor.

Precizăm că CNAIR are în administrare 733 km de autostradă şi  15.934 km de drumuri naţionale, iar lucrările de întreţinere se efectuează cu 2.977 muncitori, respectiv 5,8 km / muncitor, imposibil de realizat la cerinţele normativelor în vigoare.

  1. consultanta

Lucrările de consultanta pe proiecte se efectuează cu salariaţii CNAIR, care suplimentar fata de fisa postului executa şi aceste atribuţii. In condiţiile in care aceste servicii se prestau anterior de firme de consultanta, la un preţ de 15 ori mai mare decât cel care se achita salariaţilor prin prestarea acestor servicii de către aceştia, compania a reuşit sa efectueze economii serioase. Totuşi, acestea nu se reflecta in propunerea de buget.

In final, arătam ca exemplu BVC al CFR Calatori, instituţie in subordinea MT, care are aprobat deja bugetul de la finalul lunii mai 2019, iar creşterile salariale prognozate sunt de aproximativ 14% (cheltuieli salarii 2018- 835.500,00, fata de 950.290,00 in 2019).

Acestea sunt doar câteva argumente care ar trebui avute in vedere la aprobarea bugetului şi este anormal ca alte companii de genul CNAIR sa beneficieze de majorări salariale, iar in cadrul CNAIR drepturile salariale sa nu cunoască nici un fel de modificare in următorul an.

In condiţiile in care bugetul CNAIR nu are prevăzute nici un fel de creşteri salariale, Sindicatul este pus in situaţia de a nu putea negocia un contract colectiv de munca, ceea ce va duce la mişcări de protest (pichetări sedii ministere şi CNAIR şi in final, conflict colectiv de munca).

Pentru o mai buna informare a opiniei publice este important de menţionat faptul că la nivel de Direcţii Regionale de Drumuri şi Poduri 1-7 (personal muncitor + TESA din teritoriu) salariul de bază mediu brut este de 3.849 lei, iar la nivel CNAIR Central   salariul de bază mediu brut este de bază 7.114 lei.

SINDICATUL DRUMARILOR „ELIE RADU”

 ing. Elena Răileanu

Preşedinte

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here