Coruptia de la RAR. Samsarii faceau Legea la cozile de masini

5851

@ Continuam sa prezentam detalii din dosarul de coruptie care a vizat Registrul Auto Roman – reprezentanta Iasi @ Astfel, procurorii au obtinut dovezi incontestabile care arata ca in timp de sute de ieseni erau nevoiti sa stea la coada cu masina pentru „inspectia RAR’’, samsarii de masini isi bagau clientii in fata si incasau astfel sume de ordinal a catorva mii de euro in fiecare luna @ Daca aveau nevoie, samsarii falsificau si contracte de vanzare-cumparare pentru masini

In timp ce simplii ieseni invatati sa respecte Legea, stateau cu masina la cozi, ore in sir si chiar zile intregi pentru a trece de „inspectia RAR’’, samsarii de masini faceau Legea si isi bagau clientii in fata castigand astfel sume considerabile de bani. Bine inteles acest lucru nu se putea face fara complicitatea angajatilor de la RAR trimisi in judecata de procurorii Parchetului de pe langa Tribunalul Iasi in data de 14.12.2018. Dupa cum am relatat si in editiile anterioare, capul retelei era Corneliu Matcaboja cel care a castigat cei mai multi bani din aceasta „facere’’ adica folosindu-si influenta pe care o avea pe langa angajatii RAR pentru a-si ajuta clientii sa obtina intr-un timp cat mai scurt avizele necesare pentru ca ulterior sa-si inmatriculeze masinile. Asta in conditiile in care simpli ieseni erau programati la RAR si dupa doua luni de la depunerea solicitarii (programare on-line) iar, dupa cum am mai precizat cand venea ziua cea mare stateau la cozi ore in sir.

Matcaboja intra la RAR ca la el acasa

Astfel, procurorii au aratat ca Matcaboja beneficia de un tratament preferential din partea celor de la RAR. Acesta isi baga masinile pentru care incasase bani si inainte de inceperea orelor de program si intra in RAR pe usa din spate pe unde intrau numai angajatii. ‘’Cunoscand datele calendaristice si intervalele orare de suplimentare bi/lunara ori saptamanala a programarilor la RAR si profitand de vidul normativ in sistemul de programari la nivel national inculpatul Matcaboja Ionel Corneliu reusea sa efectueze intr-un termen scurt programari la RAR pentru un numar mare de vehicule desi nu era proprietarul acestora. Practic in anumite situatii fara semnalul transmis din interiorul regiei autonome de catre angajatii RAR, traficantul de influenta Matcaboja Ionel Corneliu nu ar fi obtinut programari intr-un termen mai redus de prezentare a autoturismului decat cel repartizat aleatoriu de sistemul electronic de regula 2-4 luni de la data realizarii programarii si pana la data prezentarii masinii’’, se arata in rechizitoriul procurorilor.

Le dadea ordine angajatilor de la RAR

Matcaboja se comporta ca un sef la RAR. S-a ajuns pana acolo incat acest Matcaboja le dadea ordine angajatilor de la RAR pentru a-I baga in fata masinile pentru care incasase bani. Anchetatorii au reusit sa demonstreze acest lucru printr-o interceptare ambientala. Masinile sale nu respectau randul si erau bagate in fata. Prezentam ce au interceptat in acest sens, procurorii.

Matcaboja: ‘’Vin eu acuma ma, zi-i lu’ ala de la poarta, lu Danut (angajat RAR-n.r), sa steie linistit ca-i masina lui Cornel (face semn cu mana catre Danut). Stai ca vin acum Danut, nu trebuia sa-l mai pui la rand. E aglomerat?
Danut: ‘’Nu-i aglomerat, e gol, e liber’’ (ironic).
Matcaboja: ‘’Ai, zi-I sa iasa afara din rand, Danut, ca eu trebuie sa dau la altcineva’’.

Mai mult decat atat, desi procedura prevede ca la finalizarea verificarilor masina este scoasa din hala tehnica de un angajat RAR, pentru ca se purta ca transformase institutia de stat in propria sa afacere Matcaboja intra cand voia si scoatea singur masinile pe care le preda celor care il platisera. ‘’Cu toate ca procedura prevede ca la finalizarea procedurii de verificare ethnica masinile trebuie scoase din hala tehnica de inginerul Auto din cadrul RAR Iasi, accesul altor personae nefiind permis, traficantul de influenta Matcaboja Ionel Corneliu scotea personal autoturismele din hala tehnica si le preda cumparatorilor de influenta. Desi inginerul auto avea obligatia de a preda personal prezentatorului autovehiculului odata cu documentatia cu indicare aproximativa a orei de ridicare a actelor de la casierie, in caz de admitere a masinii, inginerii auto Iuroaia Daniel si Vasiliu Ioan transmiteau personal sau telefonic aceste date inculpatului Matcaboja Ionel Corneliu care la randul sau le comunica cumparatorilor de influenta. In unele situatii in care autoturismele prezentau defectiuni care necesitau completarea documentatiei, ori parcurgerea unei procedure speciale inginerii auto RAR comunicau acest lucru traficantului Matcaboja Ionel Corneliu’’, au mai constatat procurorii.

Contracta de vanzare-cumparara false

Matcaboja mergea pana acolo incat facea rost si de contracte de vanzare-cumparare false pentru client sai care procurasera o masina dar nu detineau documentele de proprietate prevazute de Lege pentru parcurgerea procedurilor RAR. Sa precizam ca la RAR activitatea de registratura pentru documente a fost concesionata firmei Mary Tour SRL din Iasi. Matcaboja falsifica contractile de vanzare-cumparare cu complicitatea a doua angajate, detasate de la Mary Tour SRL la RAR Iasi si anume Ana Maria Cuviulic Avadanei si Oana Raluca Bilcu, trimise de asemenea in judecata, in acelasi dosar de procurorii ieseni. ‘’In cazurile in care contractile de vanzare-cumparare contractele de vanzare-cumparare (straine) ale autovehiculelor cumparatorilor de influenta erau incomplete ori inexistente inculpatul Matcaboja Ionel Corneliu instiga pe inculpatele Avadanei-Cuvuliuc Ana Maria si Bilcu Raluca Oana, angajate ale biroului de acte Mary Tour SRL Iasi sa falsifice documentatia obligatorie a fi depusa la Politie pentru inmatricularea definitiva a masinilor. Avadanei-Cuvuliuc Ana Maria si Bilcu Raluca Oana sprijineau pe traficantul de influenta prin completarea in fals a unor documente tipizate de contracte de instrainare-dobandire auto in limba germana, intitulate << Kaufvertrag>> privind partile, data incheierii conventiei, prin contrafacerea totala a continutului contractelor prin falsificarea semnaturilor de la rubricile ‘’vanzator si comparator’’, se mai arata in rechizitoriu.
Matcaboja reusea sa aiba astfel cateva zeci de client multumiti pe luna care isi inmatriculau rapid masinile fara sa mai stea la coada la RAR. Anchetatorii au mai stabilit ca inca de la prima intalnire Matcaboja pretindea o suma de bani in valuta cuprinsa intre 100-200 euro pentru programare la RAR, o suma pentru RAR intre 450-1.150 lei, o suma pentru sine cuprinsa intre 250-450 lei, ”pret al serviciilor sale”, sume cuprinse intre 100-200 lei pentru inginerul auto RAR si 30-50 lei pentru mecanicul de la RAR ”cu titlu de mita pentru admiterea masinii la procedura RAR”. Aceste sume reprezentau jumatate din pretul perceput de la fiecare client pentru ‘’a trece o masina de RAR’’. Detalii din ancheta am mai publicat si in articolul „Mafia de la RAR. Filaje ca-n filme cu spioni pentru capturarea samsarilor„, publicat in data de 25 ianuarie a.c. Vom reveni.
Constantin MAZILU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.